Úvodní stránka   |   Kontakt   |   Česky   |   English
odhadonline.cz - Znalecký ústav

Deset způsobů k udržení ceny rodinného domu během fin. krize

29.03.2009 | odhadonline.cz
(článek je volně k otisknutí za podmínky uvedení zdroje www.odhadonline.cz)

Ceny rodinných domů ve vašem okolí možná v době finanční krize strmě padají, existuje však několik osvědčených způsobů, které mohou pomoci cenu Vašeho domu udržet či ji dokonce zvýšit. Realitní partneři a odhadci z mnoha míst po republice dali své zkušenosti z oboru k dispozici a díky tomu se můžete seznámit s deseti úpravami, které se Vám zaručeně finančně vrátí a které v budoucnu zcela jistě při prodeji oceníte. Některé z nich jsou sice nákladnější, ale je možné je použít k zútulnění bydlení i bez toho, že jej hodláte prodávat. Při prodeji zase využijete levnější rady, kdy z minima opravdu můžete získat maximum.

1. Vytvořte prostor - Vybourejte nepotřebné nenosné příčky a odstraňte zeď oddělující kuchyni. Všechno, co pomůže v domě vytvořit pocit otevřeného prostoru a vzdušnosti zaručeně na potenciální kupce kladně zapůsobí. V současnosti se novostavby v naprosté většině projektují bez oddělujících příček. Je již takřka standardní, že je kuchyň částí obývacího pokoje. Pokoje, které by však měly zůstat odděleny, jsou pracovny, ložnice, koupelny, toalety a dětské pokojíky.

2. Zastřihněte keře, prořezejte stromy a odplevelte pozemek Přerostlé stromy a neudržované křoviny mohou poměrně výrazně znehodnotit vzhled Vašeho domu. Navíc často zastiňují vnitřní prostory. Je takřka pravidlem, že lidé zapomínají na úpravu zeleně náležející k jejich nemovitosti. Investice na úpravu zahrad a dvorů se však vrátí přibližně čtyřnásobně. Nikdo nemá rád utrácení peněz, změna vzhledu venkovního porostu však může mít na cenu celého sídla jeden z největších vlivů, zvlášť když je dům udržován v perfektním stavu.

3. Nechte světlo proudit dovnitř - Patrně Vás napadne více způsobů, jak zlepšit osvětlení svého domu - další okno či vikýř, umělé osvětlení. Jsou však další netradiční způsoby. Novinka, která v české krajině zatím nezlákala výraznější počet zájemců, je systém tzv. světlovodů. Jsou tvořeny lesklými trubicemi, které vedou skrz zastřešení, kde sbírají venkovní světlo, a ústí v pokojích, kde je venkovní světlo rozptylováno. Je to sice zatím dražší volba a samozřejmě ji nelze použít všude, ale dokáže navodit mnohem příjemnější atmosféru domova. Obvykle se do domů instalují více než tři kusy, každý do jedné místnosti. Světlo z venku krásně, a hlavně zdarma, osvětluje celé pokoje. Sluneční svit je mnohem příjemnější pro oči, ztráta intenzity světla odrazem v trubici je rovna přibližně pěti procentům. Jistě si dokážete představit, že pak měsíční svit přenášený světlovody dodá vašemu domu naprosto výjimečný vzhled Ale jsou i další způsoby, jak prosvětlit rodinný dům: Zkontrolujte, zda nejsou okna a vikýře zašpiněny, případně je očistěte. Pamatujte, žárovky a zářivky s vysokým výkonem, tedy s vysokou svítivostí, dělají místnosti většími, kdežto slabší osvětlení dělá místnosti útulnějšími.

4. Opravte funkční vybavení - Předtím, než začnete přemýšlet o "skvělém" vylepšení vaší kuchyně, podívejte se na základní prvky vašeho domu. Dejte do pořádku krovy střechy, utěsněte podkroví, opravte tekoucí vodovodní baterie a záchody, prohlédněte krb a septik. Vyměňte nebo opravte netěsnící okna a rezavé rýny. Nezapomeňte také na dveře, pokud možno je vyměňte za bezpečnostní. Pokud máte na dvoře podlahu tvořenou z dlaždic, odstraňte plevel ze spár mezi nimi. Investice do těchto věcí se pohybují v řádu desítek tisíc. Výsledek je však překvapující. Lidé, tedy potenciální kupci, jsou z těchto věcí nadšení, v naprosté většině počítají s tím, že tyto úkony budou muset provést sami. Pokud na zmíněných věcech zapracujete, cena vašeho domu se může zvýšit i v řádech statisíců. Domů v původním stavu a v horší kondici je na trhu přebytek. Více než důležité tak je odlišit se a udržovat svoji nemovitost v perfektním stavu.

5. Jeďte na zelenou - Dnes žijeme v době, ve které se je třeba obrátit směrem k obnovitelným zdrojům a životnímu prostředí. Namontujte do svého domu nové solární kolektory, tepelná čerpadla, vnitřní vzdušné výměníky a vyvrtejte studnu. Jestliže se nad systémem propojení zmíněných součástí zamyslíte a poradíte se se specializovanou firmou, budete schopni doslova učinit váš dům nezávislý na dodávkách energií. Experti zabývající se dopadem energetických úspor na cenu nemovitostí zjistili, že si dvacetinásobek výše roční úspory za energii v důsledku instalace zmíněných úsporných zařízení můžete bez obav přičíst k hodnotě vašeho domu.

6. Myslete na to, že dům začíná vchodovými dveřmi Nepodceňujte vzhled vašeho vchodu. Lidé si utvářejí názor na Váš dům během několika prvních sekund prohlídky. Zbavte svůj vchod přerostlé zeleně, opravte přístupovou cestu a odkryjte nevýrazné popisné číslo domu. Rovněž pokud na vás prší, když hledáte přede dveřmi klíče v kapse, něco vašemu domu chybí. Zbudujte okolo svého domu stříšku a osvětlete ji venkovní lampou.

7. Zaměřte se na podlahu Nesnažte se ušetřit na materiálech, které máte položeny na podlahách. Položte na ně moderní krytiny jako plovoucí podlahy a kvalitní linolea. Pokud máte v domě parkety, opravte je, aby nevrzaly. Stačí na to pár dobře umístěných hřebíků.

8. Dejte do pořádku koupelnu a toaletu Vyměňte matné sklo sprchového koutu za čiré, vyčistěte spáry, vyměňte těsnění a kliky. Pokud možno, vyměňte starý záchod za nový s nízkým odtokem. Nezapomeňte také vyměnit záchodové prkénko.

9. Natřete zdi neutrálními barvami Jestliže chcete prodat váš dům na dnešním trhu s nemovitostmi, nesmíte nechat zdi domu ve starém hávu. Zvolte si neutrální a decentní barvy a celý dům s nimi vymalujte. Kupci si vždy představují, jak v místnostech uspořádají svůj nábytek a vybavení, vy jim v tom můžete pomoci tak, že je nebudete rozptylovat barvami zdí.

10. Odstraňte neobvyklé věci z domu Snažte se, aby ve vašem domě nebyly věci, na které se budou potenciální kupci ptát otázkou - A co je tohle??. Může se jednat o staré plakáty na zdech, zlomený schod, křiklavá barva podlah nebo zdí. Čím více podobných otázek lidé během prohlídky pokládají, tím více jsou náchylnější ke konečnému odmítnutí nabídky.